5) Jatten
5
Jatten
Daags na de uitvaart van moeder ontvangt
mijn dochter een whatsapp-berichtje van zwager:
“Ik kan niet in
dezelfde ruimte zijn met jouw moeder en je oom. Ik zal ze
waarschijnlijk binnen twee seconden vermoorden. Daarom blijf ik weg,
want ik zou mezelf niet kunnen stoppen.”
Twee maanden later staat hij opeens voor de deur. Ik schrik want zijn
whats-appje heb ik nog helder voor de geest.
Maar Zwager is nu heel timide. Bijna smekend zegt hij: “Ik zet deze
stap, omdat ik voorzie dat alles verkeerd afloopt! Als het zo
doorgaat verliezen we alles aan rechtszaken. Advocaten geven geen
fuck om ons, alleen om het geld! We moeten met elkaar aan tafel.
Laten we gewoon met elkaar praten zoals we vroeger deden. We kunnen
samen het bedrijf voortzetten, ik doe de schoonmaak en jij mag het
winkeltje runnen, ik help je wel."
Ik sta paf. We
hebben hen al zo vaak gevraagd met ons in gesprek te gaan.
“Waar is Zusje?”
Zwager zegt: “Ze weet niet dat ik hier
ben.”
Hij heeft opeens haast en zegt: “Ik zal vanavond met
haar praten, en laten we dan morgen afspreken.”
De volgende dag ben ik op
het afgesproken tijdstip op de afgesproken plek.
Hij zegt:
“Het gaat niet door, want jij bent niet te vertrouwen. Je denkt
zeker dat ik niet weet wat jij allemaal hebt gedaan.”
Hij maakt
met zijn pols het draaiende handgebaar van ‘jatten’, en dan wijst
hij met zijn vinger naar zijn oog, om te zeggen: ik heb alles gezien.
“Beschuldig je me nou van diefstal?” vraag ik verbijsterd.
Hij loopt naar zijn auto en bijt me toe: “Ik heb
jou niets meer te zeggen.”
Zusje weigert vier maanden lang haar mede-erfgenamen te informeren over de nalatenschap, en zij weigert mee te werken aan het laten opstellen van een verklaring van erfrecht. De notaris adviseert ons een advocaat in te schakelen.
Nawoord:
Als
een erfenis
beneficiair wordt aanvaard zijn de erfgenamen niet
persoonlijk aansprakelijk als er schulden blijken te zijn. Dit heet
ook wel: aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving.
Als alle
erfgenamen beneficiair aanvaarden, heeft ieder van hen het recht om
een vereffenaar te verzoeken bij de rechtbank.
Zusje heeft dat
gedaan.
Een professionele vereffenaar is vaak een advocaat.
Advocaten kosten veel geld. Als je niet meewerkt met de vereffenaar,
dan duurt de vereffening langer en wordt dus ook kostbaar.
Wij geven binnen twee
maanden álle informatie aan de vereffenaar waar hij om vraagt, zelfs
informatie van acht jaar eerder toen moeder nog wilsbekwaam was en vader nog leefde, en
wat feitelijk niets met de vereffening te maken heeft. Toch wil de vereffenaar dat per sé zien (als gevolg van Zusjes valse aantijgingen
aan ons adres).
Zelf weigert Zusje informatie/administratie te
delen.
Het wordt steeds duidelijker dat er gefraudeerd is.
De vereffenaar legt uit waarom hij de stukken niet boven tafel krijgt:
Zusje
voelt zich ‘onheus bejegend’.
Een correcte boedelbeschrijving blijft daarom uit.
De vereffeningskosten
rijzen de pan uit.
In juli 2024 zitten we voor
de vijfde keer in de rechtbank. Zusje klaagt tegen
de rechter: “Er blijft op deze manier niets over van de
erfenis!”
Ja mam... ik weet het... ik ben de oudste dus ik moet de wijste zijn…
Comments
Post a Comment