5) Jatten

 

 

 

 

5

Jatten


Daags na de uitvaart van moeder ontvangt mijn dochter een whatsapp-berichtje van zwager:
“Ik kan niet in dezelfde ruimte zijn met jouw moeder en je oom. Ik zal ze waarschijnlijk binnen twee seconden vermoorden. Daarom blijf ik weg, want ik zou mezelf niet kunnen stoppen.”

 

Twee maanden later staat hij opeens voor de deur. Ik schrik want zijn whats-appje heb ik nog helder voor de geest. 
Maar Zwager is nu heel timide. Bijna smekend zegt hij: “Ik zet deze stap, omdat ik voorzie dat alles verkeerd afloopt! Als het zo doorgaat verliezen we alles aan rechtszaken. Advocaten geven geen fuck om ons, alleen om het geld! We moeten met elkaar aan tafel. Laten we gewoon met elkaar praten zoals we vroeger deden. We kunnen samen het bedrijf voortzetten, ik doe de schoonmaak en jij mag het winkeltje runnen, ik help je wel."

Ik sta paf. We hebben hen al zo vaak gevraagd met ons in gesprek te gaan.
“Waar is Zusje?”
Zwager zegt: “Ze weet niet dat ik hier ben.”
Hij heeft opeens haast en zegt: “Ik zal vanavond met haar praten, en laten we dan morgen afspreken.”

De volgende dag ben ik op het afgesproken tijdstip op de afgesproken plek.
Hij zegt: “Het gaat niet door, want jij bent niet te vertrouwen. Je denkt zeker dat ik niet weet wat jij allemaal hebt gedaan.”
Hij maakt met zijn pols het draaiende handgebaar van ‘jatten’, en dan wijst hij met zijn vinger naar zijn oog, om te zeggen: ik heb alles gezien.
“Beschuldig je me nou van diefstal?” vraag ik verbijsterd.
Hij loopt naar zijn auto en bijt me toe: “Ik heb jou niets meer te zeggen.”
 

Zusje weigert vier maanden lang haar mede-erfgenamen te informeren over de nalatenschap, en zij weigert mee te werken aan het laten opstellen van een verklaring van erfrecht. De notaris adviseert ons een advocaat in te schakelen. 


Nawoord: 

Als een erfenis beneficiair wordt aanvaard zijn de erfgenamen niet persoonlijk aansprakelijk als er schulden blijken te zijn. Dit heet ook wel: aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving.
Als alle erfgenamen beneficiair aanvaarden, heeft ieder van hen het recht om een vereffenaar te verzoeken bij de rechtbank.
Zusje heeft dat gedaan.
Een professionele vereffenaar is vaak een advocaat. Advocaten kosten veel geld. Als je niet meewerkt met de vereffenaar, dan duurt de vereffening langer en wordt dus ook kostbaar.

Wij geven binnen twee maanden álle informatie aan de vereffenaar waar hij om vraagt, zelfs informatie van acht jaar eerder toen moeder nog wilsbekwaam was en vader nog leefde, en wat feitelijk niets met de vereffening te maken heeft. Toch wil de vereffenaar dat per sé zien (als gevolg van Zusjes valse aantijgingen aan ons adres).
Zelf weigert Zusje informatie/administratie te delen.
Het wordt steeds duidelijker dat er gefraudeerd is. 

 
De vereffenaar legt uit waarom hij de stukken niet boven tafel krijgt:
Zusje voelt zich ‘onheus bejegend’.
Een correcte boedelbeschrijving blijft daarom uit.
De vereffeningskosten rijzen de pan uit.
In juli 2024 zitten we voor de vijfde keer in de rechtbank. Zusje klaagt tegen de rechter: “Er blijft op deze manier niets over van de erfenis!”

Ja mam... ik weet het... ik ben de oudste dus ik moet de wijste zijn…


 


 


 

Comments

Popular posts from this blog

1) Lafbek

2) De Saisine art. 4:13 BW

7) Het loonzakje en de kluis