7) Het loonzakje en de kluis
7
Het loonzakje en de kluis.
Het loonzakje was een bruin envelopje waarin het nettoloon aan het eind van de betaalperiode contant aan de werknemers werd uitbetaald.
In de jaren '60 en '70 werden ook goederen met contant geld gekocht. Dit betekende dat werkgevers en winkeliers soms veel geld in huis hadden.
Vader
bewaarde contanten in een zogenaamde 'kassa-kluis', die brandveilig
werd geacht. Een grote zware metalen box met een slot erop.
Ook bevatte de kassa-kluis waardevolle spullen:
eigendomspapieren, paspoorten, verzekeringspolissen, contracten,
sieraden, bankgegevens, testamenten, etc etc.
In
de zomer van 2017 ligt vader letterlijk doodziek in bed. Er komen zorgverleners over de vloer.
Hij vraagt me
zijn bankafschriften én een envelop met contant geld mee naar huis
te nemen, om het veilig op te bergen. “Ik ga het toch niet meer
uitgeven”, zegt hij.
Een
week later overlijdt hij.
Zusje zegt dat zij die bankboekjes nodig heeft voor de administratie en dat ze het geld op de bank gaat storten. Ik overhandig alles aan haar.
Zusje wil de erf-afwikkeling doen. Zij heeft immers alle administratie en ook toegang tot de bankrekeningen. We vertrouwen haar blindelings: zij is de aangewezen persoon om het te doen.
Enkele weken na de uitvaart e-mailt Zusje ons dat ze de sleutel van de kassa-kluis niet kan vinden. Die kassa met inhoud is nu eigendom
van moeder.
Zusje is bezig met de afwikkeling. We zullen alles later nog horen.
Vijf
jaar later - moeder is inmiddels overleden - krijgen
we na heel veel pijn en moeite een aantal bankafschriften onder ogen.
Het geld van vader is na zijn overlijden nooit op zijn bankrekening gestort.
Na nog twee jaar wachten zien we dat ook op moeders rekening geen storting is gedaan.
Wél is er vlak na vaders overlijden een lening aan het bedrijf gegeven. Door Zusje.
Waar
behoorlijk veel rente over betaald moet worden. Aan Zusje.
De enige persoon met toegang
tot de administratie. Zusje.
Wij
willen weten waar het geld is gebleven dat ik haar destijds heb
overhandigd.
Zusje zwijgt in alle talen.
Bij
de rechtszitting in 2024 ontkent ze glashard dat ze een envelop
met geld uit mijn handen heeft ontvangen. Ze speelt verontwaardigd en
gekwetst.
Maar ze weigert de relevante bankafschriften te laten
zien.
Stelen
heeft één groot voordeel: Gratis geld.
Het vervelende is dat
je steeds moet liegen... liegen... liegen...
En wat doe je wanneer de
waarheid in al zijn naaktheid voor je staat?
Wat doe je dan??
Dan doe je álles in je macht om bewijzen te verduisteren. Dan geef je je mede-erfgenamen geen inzage in de administratie van je ouders, waar ze wettelijk wel gewoon recht op hebben. Dan ga je ze vals beschuldigen van allerlei ongelooflijk bizarre dingen om de aandacht af te leiden.
Het is inmiddels 2025. De kassa-kluis met inhoud hebben wij nooit
meer gezien.…

Comments
Post a Comment